Członkowie zespołu: Joanna Śliwowska, Kamil Ziarniak, Julia Matuszewska
Istotą życia, oprócz wielu innych ważnych aspektów pozabiologicznych, jest przekazywanie genów potomstwu w procesie rozmnażania. Choć rozród kojarzy się nam z narządami płciowymi takimi jak jajniki, macica, czy jądra, to mózg zawiaduje tymi ważnymi procesami.
W Pracowni Neurobiologii próbujemy znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak mózg steruje procesami dojrzewania płciowego ?
- Jak czynniki środowiskowe, takie jak niewłaściwa dieta przyczyniająca się do rozwoju epidemii światowej – otyłości, wpływają na mózg i zaburzają procesy rozmnażania ?
- Jak alkohol, zwłaszcza we wczesnych okresach rozwojowych, np. w okresie ciąży, czy dojrzewania wpływa na późniejsze funkcjonalnie organizmu ?
- Co możemy zrobić aby usprawnić funkcjonowanie naszego mózgu ?
To co pozostawimy potomności jako naukowcy to wiedza, którą staramy się rzetelnie przekazywać młodszemu pokoleniu w czasie wykładów, ćwiczeń, czy seminariów. Prowadzimy również badania naukowe, a ich jej syntezę staramy się gromadzić w postaci artykułów przeglądowych, książek, czy podręczników. Jednak w tych pozycjach często używamy języka naukowego, który nie jest łatwy dla zrozumienia przez ludzi spoza naszych dyscyplin, czy dziedzin naukowych. Dlatego też prowadzimy wiele akcji popularyzatorskich takich jak Festiwale Nauki i Sztuki i Tydzień Mózgu oraz wykłady dla uczniów szkół podstawowych i średnich. Ponadto przekazujemy informacje naukowe w formie artykułów popularno-naukowych. Przykłady kilku takich działań można znaleźć poniżej.
Nasze motto brzmi: Otrzymujemy dwa dary na ziemi: czas i mózg. My postanowiliśmy wykorzystać nasz czas aby poznać tajniki mózgu.
Przykłady naszych publikacji popularyzujących naukę
- Śliwowska J.H. Uwaga! Nastolatek dojrzewa. Charaktery. 1/2020
- Śliwowska J.H. W zdrowym ciele zdrowy DUCH. Charaktery. 9/2020
- Śliwowska J.H. Kiedy życie jest słodkie i toczy się na kanapie, czyli jak powstaje i do czego prowadzi otyłość. Biologia w szkole 27/ 2018, str.
- Sliwowska J.H. Konik morski w mózgu, czyli o budowie i funkcjach hipokampa. Biologia w szkole, maj/czerwiec, 2017, str. 22-24
- Sliwowska J.H. Nie wszystko musi zależeć od genów. Jak czynniki środowiskowe mogą zmieniać nasz mózg i nasze zachowanie. Biologia w Szkole 1/2017, str. 50-54
- Gawałek M., Sliwowska J.H. Kisspeptyna: czy dojrzewanie płciowe rozpoczyna się w mózgu wraz z pierwszym pocałunkiem ? Biologia w Szkole 3/2015, str.6-8
Więcej szczegółów można znaleźć pod następującymi linkami
https://charaktery.eu/autor/joanna-sliwowska
https://www.czasopismobiologia.pl/autor/dr-hab-joanna-h-sliwowska
https://wtk.pl/news/59972-covid-19-bardziej-atakuje-otylych
Zapraszamy do poznawania pięknego świata neurobiologii !