Przywracanie do życia mózgu Homo erectus i neandertalczyków
Projekt PaleoBRAIN jest finansowany przez francuską agencję badawczą (ANR-20-CE27-0009)
Koszt całkowity: 361 125 euro
Wykonawca: dr hab. Anna Maria Kubicka
Oficjalna strona projektu: https://paleobrain.jimdofree.com/
Kwestia korespondencji między cechami mózgowymi i endokrynnymi ma kluczowe znaczenie dla zastosowań w paleoneurologii i nigdy nie została podjęta. Aby to zrobić, zbadamy po raz pierwszy korelację między kształtem mózgu a endokastem w próbce współczesnych ludzi, wykorzystując akwizycje MRI, w tym niektóre z określoną sekwencją (UTE), która umożliwia charakterystykę tkanek kostnych. Dane te będą decydujące dla szczegółowego badania informacji neurologicznych od kopalnych ludzi. Następnie zrekonstruujemy po raz pierwszy mózg H. erectus i mózg neandertalczyka, a także ich odpowiedni wzór wzrostu, biorąc pod uwagę specyfikę tych gatunków. Zrozumienie morfologii mózgu i ontogenezy wymarłych hominidów pomoże również lepiej zrozumieć powstawanie współczesnego ludzkiego mózgu. Wielodyscyplinarność i interdyscyplinarność będą silnymi elementami PaleoBRAIN i niezbędnym warunkiem osiągnięcia celów naukowych.
Projekt podzielony jest na 4 zadania naukowe:
1. Paleoantropologia, wirtualna antropologia i prawdziwa otwarta nauka (zadanie 1: wirtualne pozyskiwanie i zarządzanie danymi: skamieliny, MRI na żywych ludziach, etyka i dyfuzja).
2. Mózg kontra endokast, zastosowania w paleoneurologii (Zadanie 2: Korelacja między kształtami mózgu i endokastu u żyjących ludzi).
3. Przywrócenie do życia mózgu kopalnych hominidów (Zadanie 3: Zastosowania do kopalnych hominidów: 3.1. Rekonstrukcja ich mózgu; 3.2. Wzory wzrostu mózgu u kopalnych gatunków hominidów; 3.3 Badanie dwustronnej zmienności mózgu u żyjących ludzi i kopalnych hominidów).
4. Integracja: konfrontacja wyników z szerszymi ramami naukowymi, od nowych perspektyw w naukach biologicznych po nowe pytania dotyczące ewolucji człowieka i zachowań kopalnych homininów. (Zadanie 4: Integracja wyników, implikacje dla badania pojawienia się ludzkiego poznania).